Servis automobila izuzetno važan za životni vek, ekonomičnost i bezbednost automobila. Zbog toga s pravom imamo poverenje u servisere. No, je li to uvek pametno? Koliki su rizici i štete od prevara? Saobraćajni stručnjak Željko Marušić objasnio je kako vas sve automehaničari mogu pokušati prevariti i kako se zaštititi.

“Većina servisera radi časno i pošteno, podjednako u renomiranim, ovlašćenim i običnim servisima. Niti se vlasniku servisa isplati da vara klijente, jer se to vraća poput bumeranga. Ali znate zašto mnogi kažu da u kafiću nije pametno naručiti točeno pivo? Jer ne možete biti sigurni da prethodno nije bilo u nečijoj čaši, pa preostalo!

Ljudi su ‘ljudi’, pa rizika nemoralnog postupanja u servisima ima i glasine da nas neki serviseri varaju su izvesne i o tome treba voditi računa. Pritom je najvažnije pravilo, da pravila – nema, jer i u najrenomiranije servisu ‘muljati’ može svaki mehaničar, pa čak i pomoćnik. Mala je verovatnoća da to radi vlasnik i ipak, što je servis ugledniji, rizik je manji. Kod nas u većini slučajeva vlasnik auta ne može nadgledati popravke, a zamki je mnogo “, piše Marušić za Autoportal.

Evo kako otkriti prevaru i zaštititi se:

Tip 1 – Naplate ulje i filter, a izmene samo ulje

Pre odlaska u servis oštrim predmetom neupadljivo označite uljni filter. Nakon servisa tražite izmenjeni filter pa ćete lako utvrditi je li vam serviser podvalio tuđi izmenjeni uljni filter. Ako to otkrijete, sve treba napraviti iz početka, na teret servisa.

Tip 2 – Naplate ulje i filter, a ne izmene ništa

Postupite kao u prethodnom slučaju, a prilikom preuzimanja tražite da vam predaju prazne bočice od ulja, s ostatkom u jednoj od njih. Najvažnije je da potom izvučete mernu šipku, obrišete te ponovo uvučete i izvučete. Nivo treba biti na maksimumu, a ulje treba biti bistro i gotovo bezbojno. Ne nasjedajte na tvrdnju da se ulje odmah zacrni nakon ulivanja, premda su ulja deterdžentna, pa ispiraju talog s delova motora i već nakon nekoliko dana, odnosno nedelja, potamne.

Tip 3 – Naplate sintetičko ulje, a uliju mineralno ulje

Ovo je najpodmuklija podvala, koju je teško otkriti nakon servisa, jer se po izgledu i opipu ne može zaključiti, motor radi normalno, a posledice se počnu osjećati tek nakon nekoliko godina. Naime, ako pogrešno ulje sipate u menjač, nećete se moći odvesti iz servisa, a sa motornim uljem po lošijoj specifikaciji možete voziti godinama, ali motor potom strada. Jedini lek je direktno nadgledanje te servisne operacije, odnosno odlazak u provereni servis.

Tip 4 – Naplate veću količinu ulja od ulivene (0,1-0,3 l)

Proverite specificiranu količinu motornog ulja i uporedite je sa količinom iskazanom na računu, a nakon servisa odmah proverite količinu motornog ulja na mernoj šipki. Ako je ispod maksimuma, tražite da ga dotoći do maksimuma. Ne nasedajte na priču kako je najbolje da je ulje na polovini između min. i max. Da u eksploataciji, ali servis se napušta sa motornim uljem na maksimumu.

Tip 5 – Naplate izmenu filtera klime, vazduha i goriva, a ne izmene ih

Pre servisa oštrim predmetom diskretno označite filtar goriva, a nakon servisa tražite da vam vrate izmenjene delove. Filter vazduha se lako proverava, a po tome se može zaključiti i što je s ostalim filterima. Ako nosite svoje nove delove, diskretno iz obeležite pre predaje u servis, pa ih možete prepoznati kad vam ih vrate pri sledećoj izmeni.

Tip 6 – Naplate originalne delove, a ugrade zamenske

Razliku između originalnog i zamenskog dela može otkriti samo stručnjak, pa je povremeno preporučljivo promeniti ovlašćenog servisera, čak i ako je iz iste mreže. Budite oprezni ako kupujete ‘originalne’ delove van službene mreže, jer je lako naleteti na kopiju, bilo da se radi o delu, sklopu ili tečnosti.

Tip 7 – Naplate nove delove, a ugrade reparirane

Ugradnja fabrički repariranih delova, uz davanje staroga (posebno kod turbopunjača, pumpi sa visokim pritiskom i alternatora), česta je i opravdana procedura, jer se radi o delovima originalnog  kvaliteta. No, takvi su delovi upola jeftiniji i ugrađuju se isključivo uz dogovor i pristanak vlasnika. Prethodno se na više adresa raspitajte o ceni novih i repariranih delova

Tip 8 – Naplate izmenu karoserijskog dela, a poprave ga

To je česta prevara kod oštećenih blatobrana, pragova i bočnih stranica. Golim okom, pogotovo osobama koje nisu profesionalci, to je teško otkriti, no prevara se lako može otkriti uređajem za merenje debljine laka, čak i običnim magnetom (sila prijanjanja se menja, zavisno o debljini repracione prevlake – kita). Nakon limarskih zahvata tražite da vam daju izmenjene delove limarije.

Tip 9 – Zamene i naplate deo kojeg nije trebalo menjati

Mnogi serviseri vole ‘preventivno’ izmeniti disk pločice, diskove, lamelu spojnice, jer na izmenjene delove imaju rabat (proviziju) od 30 do 50 %, a radi se o tarnim delovima, čiji vek zavisi o načinu vožnje, a delovi se menjaju kad se istroše. Ako vam serviser predloži izmenu zatražite ocenu koliko ti delovi mogu izdržati (to važi i za klizače i vodilice zupčastog kaiša), a ne libite se otići kod drugog servisera radi ocene neophodnosti izmene.

Tip 10 – Naplate izmenu dela kojeg nisu izmenili

Često su naizgled neprijatni i opasni simptomi posledica banalnih nepravilnosti poznatih serviseru, koji naknadno može kazati da je izmenio ovo ili ono, a u tome nije bio problem i to nije izmenio. Uvek tražite izmenjeni deo, a uz to tražite i dodatni dokaz da je deo izmenjen. I u ovom slučaju vredi preporuka odlaska u drugi servis.

Tip 11 – Dodatno naplaćuju poslove uključene u servis

Pre odlaska na servis precizno se raspitajte o specifikaciji radova i ceni, jer ćete tako sprečiti 2 rizika: da vam naplate radnju koja je uključena u normativ (po sistemu ulaz besplatan – izlaz se plaća, odnosno da preklapanjem normativa istu radnju naplate dvaput.

Tip 12 – Naplaćuju više radnih sati od specifikovanih

Svaki je servis precizno normiran i tu informaciju možete lako proveriti na internetu ili telefonskim kontaktom sa ostalim servisima iz mreže. Već prilikom kupovine automobila detaljno se informišite o servisnim intervalima te specifikaciji, normativu i ceni svakoga. Moguća su odstupanja, ali ona mogu biti opravdana i neopravdana

Tip 13 – Naplaćuju destilovanu vodu i tečnost za stakla, uliju iz slavine

Vrlo je teško sprečiti takve banalne, a štetne prevare, kao i da vam litru rashladne tečnosti (u južnijim krajevima i više) zamijene običnom vodom. No to je poznati ‘trik’ na tržištu ‘izvorskih voda’ koje se prodaju u većem pakovanju (bidonima). Zbog toga je to dodatan razlog da imate nadzor nad servisom.

Tip 14 – Naplaćuju podešavanje geometrije točkova, koju ne podese ili podese površno

Kod podešavanja geometrije točkova treba podesiti usmerenost, bočni nagib i zatur, a ne naprave ništa ili naprave samo delimično. Još je gore ako to naprave pre nužne izmene vitalnog dela šasije – kuglastih zglobova, oslonaca, ležajeva točkove …. Tada je podešavanje geometrije točkova uzaludno, jer se zamenom istrošenih delova novima bitno menja geometrija točkova. Nakon takvog zahvata, vozilo se već po osećaju treba ponašati bolje.

Tip15 – Vaš auto može biti izvor ‘zdravih organa’ za drugi auto

Najgora je opcija ako na prvom servisu neodgovorni serviser zameni upravljački modul sa delom kojeg istovremeno, van radnog vremena, menja u fušu.To može napraviti i visokog pumpom, lambda sondom, brizgaljkama te ugradi očišćene, još uvek ispravne, ali dotrajale. To je najgori oblik prevare klijenata, a rizik je, naravno najmanji ako idete u servis ‘na dobrom glasu’, koji savetuje stručnjak.

Pomoć pri izboru servisa je neophodna, pogotovu u Srbiji. Zadovoljan klijent će uvek dati preporuku i to je neiscrpni izvor novih korisnika. Zbog toga je vrlo važno isporučiti najbolju uslugu, ispoštovati obećano i biti fer – pošten u svakoj intervenciji.